Geschrieben am 31. Dezember 2023 von für Highlights, Highlights 2023

Wallace Stroby, Christopher Werth, David Whish-Wilson

Wallace Stroby

For me, 2023 turned out to be the year of the Big Re-Read. I was struggling with a work-in-progress, and decided to revisit some of the crime novels that had most influenced me over the years, hoping to get a little of that mojo back. It worked (mostly).

    These are the books I chose to re-read, alphabetical by author:

      LAWRENCE BLOCK: WHEN THE SACRED GINMILL CLOSES (1986) / A TICKET TO THE BONEYARD (1990) / EVERYBODY DIES (1998). Block wrote five books about unofficial private detective Matt Scudder, before retiring him after 1982’s EIGHT MILLION WAYS TO DIE. In 1986, he brought him back in spectacular fashion in WHEN THE SACRED GINMILL CLOSES, in my opinion one of the ten best private eye novels ever written. A deeply felt work in which the relationships between the characters are as important as the crimes at hand. Block picked up the series again in earnest in 1989, and has written 12 Scudder novels and one novella since. A TICKET TO THE BONEYARD and EVERYBODY DIES are two of the best.

      GEORGE V. HIGGINS: THE FRIENDS OF EDDIE COYLE (1971) / THE DIGGER’S GAME (1973) / COGAN’S TRADE (1974). These three books rewrote the rules of crime fiction. Higgins, a federal prosecutor at the time, infused his novels with a realism that crime fiction had never known before. These stories about working-class crooks in Boston, told mainly through dialogue, drop you right into their world.

     ELMORE LEONARD: SWAG (1976) / UNKNOWN MAN NO. 89 (1977) / CITY PRIMEVAL (1980). Leonard finally hit the bestseller lists with his 1990s novels such as GET SHORTY and OUT OF SIGHT. But I prefer his grittier novels from the 1970s, set in his native Detroit. They’re brilliantly structured and endlessly re-readable. And SWAG has one of Leonard’s best closing lines ever.


        CORMAC McCARTHY: NO COUNTRY FOR OLD MEN (2005). Noir stripped down to its essence. A desperate man with a suitcase full of cash is pursued across the American Southwest by an implacable foe. An existential chase thriller.
   
      GERALD PETIEVICH: TO DIE IN BEVERLY HILLS (1983) / TO LIVE AND DIE IN L.A. (1984) / THE QUALITY OF THE INFORMANT (1985). Straightforward, lean and mean crime novels by a former Secret Service and Treasury agent. Like Higgins’ work, Petievich’s novels are steeped in grim reality. Director William Friedkin turned TO LIVE AND DIE IN L.A. into one of the best crime films of the ‘80s.

  ROBERT STONE: DOG SOLDIERS (1974). That rarest of achievements, a literary crime novel that never feels pretentious. A botched heroin deal forces a couple to go on the run. It’s a novel about friendship, the death of the counterculture, and an America coming to terms with the self-inflicted wounds of the Vietnam War.

DONALD E. WESTLAKE (aka “Richard Stark”): THE RARE COIN SCORE (1968) / THE SOUR LEMON SCORE (1969) / DEADLY EDGE (1971). Three of the best novels in Westlake’s series about the cold-blooded professional thief known only as “Parker.” Tight and terse, each book is a masterclass in crime fiction. Westlake wrote 24 Parker novels before his death in 2008. These three are my favorites.

Wallace Stroby is the author of HEAVEN’S A LIE, SOME DIE NAMELESS and the Crissa Stone series. CrimeMag editor Alf Mayer translated the four novels with this hardboiled female robber into German (Pendragon Verlag).

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Christopher Werth schaut zurück auf 2023 

Der Goldene Löwe der diesjährigen Architektur Biennale in Venedig ging an Brasilien. Titel des Pavillons war „Terra“, und er beschäftigte sich mit der Rolle der Vergangenheit für das Verständnis der Zukunft. Als ich den Pavillon betrat, wunderte ich mich – er sah gar nicht so ungewöhnlich aus. Dann ging ich die ersten Schritte und spürte: Das ist doch was Besonderes. Der Boden war aus Lehm und dementsprechend sanft geschwungen und uneben. Wie in den Hütten der ärmeren Bevölkerung Brasiliens. So konnte man über die Füße so viel mehr verstehen als über den Kopf mit Filmen, Bildern und Texten. Das Leitmotiv Erdewurde körperlich erfahrbar. 

Mein CEO des Jahres trägt statt dunkelblauem Garn gern eine auf Hochglanz polierte Ritterrüstung. Zumindest, als er dieses Jahr den Game of the Year Award entgegennehmen durfte. Es ist Swen Vincke von Larian aus Belgien, die dieses Jahr das Spiel des Jahres veröffentlicht haben: Baldur‘s Gate 3. Die Belgier haben Erfolg damit, alles, was sie tun, einem klaren Ziel unterzuordnen: Das bestmögliche Spiel für die Fans entwickeln. Obwohl sie Belgier und keine Gallier sind, scheinen sie in Zaubertrank gefallen zu sein und trotzen der Gaming Industrie mit geballter Kreativität und unendlich viel Liebe zum Detail. Und Vincke beweist: Auch ohne Konzern-Style kann man viel Geld verdienen. 

Seit Jahrzehnten spricht niemand über Gitarrensoli in Metal und Rock. Dieses Jahr reichte es dem mittlerweile 57 Jahre alte Nuno Bettencourt und er beschloss, etwas daran zu ändern. Der Gitarrist von Rihanna, der mit ihr eine spektakuläre Superbowl Show spielte, veröffentlichte mit seiner Band Extreme dieses Jahr den Song Rise. Der Höhepunkt des Stücks ist ein Solo, das Gitarrist:innen gleichzeitig frustrierte und begeisterte. Weil es nahezu unspielbar virtuos ist – und weil endlich wieder mal ein Solo abgefeiert wird. 

Gadget des Jahres: Brillen. Die Ankündigung des Jahres lieferte Apple mit der Vision Pro – und will ab Februar 24 damit ein neues Zeitalter einleiten: Spatial Computing. Die perfekte Mischung aus Realität und auf Wunsch eingeblendetem digitalen Content. Das Gadget dieses Jahres ist die Quest 3 von Meta. Sie kostet nur einen Bruchteil der Apple Brille und liefert schon jetzt einen Riesensprung in Mixed Reality Erfahrungen – und in VR sowieso. Und dass von diesem Thema insgesamt noch viel zu erwarten ist, wurde auf der Immersive X eindrucksvoll bewiesen.

Kommen wir zur am meisten illegal gestreamte Serie des Jahres. Bei The Last of Us, der veganer-freundlichsten Zombie-Serie, übernehmen Pilze die Weltherrschaft. Die grandiose Bella Ramsey zeigt hier ihr ganzes Können. Und Pedro Pascal beweist, dass er es auch ohne Helm (Mandalorian) kann. Vielleicht die bisher beste Transformation einer Gaming-Story in ein anderes Medium. Macht Hoffnung auf Staffel 2 und die kommende Adaption des Apokalypse-Gaming Klassikers Fallout.

Die App des Jahres ist offensichtlich ChatGPT. Wahrscheinlich das greifbarste der ganzen AI-Tools, die uns seit diesem Jahr überfluten. Bilder erstellen mit midjourney.com, Texte übersetzen und lektorieren mit deepl.com, Präsentationen bauen lassen von tome.app … By the way: Je mehr generierten Content es geben wird, umso wertvoller werden authentische und unabhängige Beiträge von echten Hirnen wie hier im CulturMag.

Ich kann eigentlich mit Musicals so gar nichts anfangen, stand aber dann trotzdem am Ende eines solchen jubelnd auf meinem Sitz. Wie konnte ausgerechnet mir das passieren? Es war im Old Vic in London,und das Musical hieß Sylvia. Die blutige Geschichte der Suffragetten als dynamische RnB und Hip-Hop Show. Frauenrechtlerinnen kämpfen im Großbritannien Anfang des letzten Jahrhunderts mit teils passivem Widerstand und aktiver Sabotage für ein allgemeines Frauenwahlrecht. Richtig cooles Bühnendesign, tiefe Story, großartige Stimmen – und bei allem Ernst viel, viel Spaß.

Dichtkunst ist Verdichtung. Mit wenigen Worten viel sagen. Der beste Filmtitel (und Trailer) des Jahres eröffnet mit nur zwei Worten einen unendlichen Assoziations-Kosmos. Cocaine BearWas ist davon zu erwarten? Ein C-Movie Plot – aber mit richtig guter Besetzung, u.a. dem 2022 verstorbenen Ray Liotta. Regisseurin Elisabeth Banks wird damit definitiv nicht ihre Karriere beenden, wie sie in einem Interview vermutet hat – sie liefert auf jeden Fall, was der Titel verspricht.

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David Whish-Wilson

This year my reading has been focussed on research for my next crime novel, Cutler (Fremantle Press, Aug 2024) which looks at the depredations of industrial fishing and specific crimes associated with maritime slavery and fishing piracy. Maritime slavery is a big problem in my part of the world with an estimated hundreds of thousands of men held captive on distant water vessels and often worked to death, or murdered if they question the authority of the Captain and mates. Two recent films which explore this issue include Australian director Rod Rathjen’s Buoyancy, which can be viewed on YouTube here –  as well as the short doco film Ghost Fleet, which can be seen here:

            I really enjoyed Andrew Nette’s crime noir novel Orphan Road, from Down and Out Books. It’s written with Andrew’s characteristic verve and ear for the vernacular and is an authentic look at Melbourne’s underworld heist culture then and now. Another brilliant recent crime release is The Strip, by Iain Ryan, out with Ultimo Press. Like Nette, Ryan is an Australian crime novelist that I really rate, and similarly his deep knowledge and respect for the genre is evident in this searing examination of policing and vice in Queensland’s Gold Coast. This year I’ve also greatly enjoyed going on tour and more importantly reading the latest novels by my Fremantle Press stablemates Karen Herbert (Vertigo, Fremantle Press) and Dave Warner (Summer of Blood, Fremantle Press). Two debut books that I also greatly enjoyed this year were a novel by Molly Schmidt, Salt River Road, and the literary non-fiction series of interconnected essays by Gemma Nisbet, The Things We Live With, out with Upswell Publishing. Holly Craig’s debut crime novel and international bestseller The Shallows also impressed, as did Michael Trant’s second crime novel, No Trace, featuring the old dogger Gabe Ahern. An Australian film that hit the mark was the noirish feature Cut Snake by Tony Ayres, which should be far better known.   

            Truth is the first casualty of war, and yet it should come as no surprise that due to the accessibility of contacts and deep understanding of the causal factors behind the Gazan war and Palestinian resistance in the West Bank that some of the best journalism I’ve read is coming from inside Israel. One outfit whose work I greatly admire is the Israeli/Palestinian collective +972’s reporting, which can be found here – and especially the Yuval Abraham article on the thinking behind the practice of the bombing of Gaza in particular, which can be found here.

            German readers are in for a treat with the new release of Adam Morris’s Bird, out with Nautilus Verlag in March 24 – Adam is a talented dude – singer-songwriter, successful filmmaker and novelist. Bird charts the structural forces that combine to limit and control the life of a charismatic young Noongar man in contemporary Western Australia. It’s funny, tragic, and very well written – it flew completely under the radar upon its release in Australia and deserved better.

David Whish-Wilson lives in Fremantle/ Western Australia with his wife and three kids and is the author of I Am Already Dead, True West (CrimeMag review here), of The Cove(CrimeMag review here) and some other fine novels, two of them shortlisted for the Ned Kelly Award for crime fiction. His first three Frank Swann novels are translated in Germany, published by  Suhrkamp. Book 4 is titled Shore Leave. His non-fiction book Perth (2014) was shortlisted for the WA Premier’s Book Awards. Dave’s presence at CulturMag. His website.

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