Posted On 15. Februar 2017 By In Crimemag, Nachruf With 856 Views

Nachruf: Nat Hentoff

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Thomas Adcock, Bill Moody, Alf Mayer und Thomas Wörtche entbieten ein Farewell.

Nat Hentoff, der am 7. Januar 2017 in New York gestorben ist und 91 Jahre alt wurde, war für viele von uns wichtig. Er war Bürgerrechtler, Jazzkenner, Historiker und Autor von zwei Kriminalromanen. All das – darauf beharren wir ja auch bei CrimeMag –passt und gehört zusammen. Er galt als der führende Fachmann für den ersten Zusatz zur Verfassung der Vereinigten Staaten von Amerika (First Amendment, 1791 verabschiedet) – diesen Verfassungsteil lebte er voll & ganz & radikal. Er lautet: „Der Kongress darf kein Gesetz erlassen, das die Einführung einer Staatsreligion zum Gegenstand hat, die freie Religionsausübung verbietet, die Rede- oder Pressefreiheit oder das Recht des Volkes einschränkt, sich friedlich zu versammeln und die Regierung durch Petition um Abstellung von Missständen zu ersuchen.“ (Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.)

Was zum Henker wird aus dieser Stadt?“ hieß sein erster Kriminalroman (rororo thriller, 1984), der Originaltitel „Blues for Charlie Darwin“ benannte den innerstädtischen rassistischen Verdrängungswettkampf unverblümter. Es folgte „Lass sie nicht aus den Augen“ (The Man from Internal Affairs). Hentoff schrieb mehr als 25 Jahre für den New Yorker, mehr als 50 Jahre für die Village Voice und daneben für die Legal Times, Jazz Times, The Washington Post, The Washington Times und The Progressive. Er war ein Freidenker und ein Aktivist für die Redefreiheit, war gegen Todesstrafe, Wehrpflicht und Zensur. Autor von 35 Büchern. Kleine Auswahl: „Does This School Have Capital Punishment?” (1981), “The Day They Came to Arrest the Book” (1982) und „Living the Bill of Rights” (1998). Vor allem aber war Nat Hentoff eine Jazz-Autorität. Seine Autobiographie trägt den wunderbaren Titel „Boston Boy – growing up with jazz and other rebellious passions“.

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Hear me talkin to ya: the story of jazz by the men who made it“ war sicher eines der einflussreichsten Bücher meines Lebens, zerfleddert, ein Weltöffner, den ich fast auswendig konnte – und da war ich noch sehr jung. Die Musiker, die zu Wort kamen, wollte ich hören und dann machte ich mich ans Plattenbeschaffen, was damals noch nicht so ganz einfach war und mich immer wieder in den Ruin trieb. Aber wirklich wichtig war die Erkenntnis, dass es da draußen ganze unerhörte Unendlichleiten zu erfahren gab, ohne die ich fortan nicht leben wollte. Und dass das Ganze eine ziemlich anarchische und exzessive Angelegenheit war“, erinnert sich Thomas Wörtche. Die von Hentoff, Nat Shapiro und Peter Davis geführten Interviews mit Jazzmusikern erscheinen 1955, eine deutsche Übersetzung („Jazz erzählt“) 1959. Als Journalist legte er großen Wert darauf, sich nicht vereinnahmen zu lassen, nicht im Gleichschritt zu schreiben. „The pleasures of being out of step” heißt ein sehr schöner Dokumentarfilm über ihn. Darin erzählt er von einer Unterhaltung mit dem Drummer Max Roach. Du schreibst doch so gerne über die Verfassung, sagte der zu ihm. Was glaubst du, was wir im Jazz tun? Wir alle sind individuelle Stimmen, und wir kommen zusammen, und zusammen sind unsere Stimmen etwas anderes, etwas Größeres als jeder alleine es wäre. So ist das mit dem Jazz und so ist das mit uns als Bürgern.

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Bill Moody: Farewell to Nat Hentoff

_moody._SX324_BO1,204,203,200_I first became aware of Nat Hentoff through the many liner notes he wrote for so many great albums. It seemed like he wrote them all, and it was clear he not only knew the music well, but also the musicians. It was only much later that I became aware of his writing on civil rights and his columns in The Village Voice. His was a very powerful voice both for jazz and politics.

My personal experience came when I was writing „Sound of the Trumpet“ (1997; nicht auf Deutsch erschienen – d. Red.). Somehow, I got Nat’s home phone number and called. I was astounded when he answered himself. I told him I was writing about Clifford Brown. He was so gracious and informative and surprisingly, thanked me for calling him. That was Nat Hentoff.

Zuletzt erschien von Bill Moody: Der Spion, der Jazz spielte (Czechmate: The Spy Who Played Jazz), davor „Bird Lives!“, „Moulin Rouge, Las Vegas“ und „Solo Hand“.

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The ‘out of step’ man

Nat Hentoff: an Appreciation, by Thomas Adcock

The writer Nat Irving Hentoff (1925-January 2017) always stuck out from the crowd—first and foremost as a boy growing up in Boston in thrall to the artistry of jazz, a white Jewish kid who hung out with black musicians every chance he got.

He was a man of the Left in the 1950s, an age of red baiting suspicion. But his political outlook shifted rightward toward the end, disappointing a lifetime of personal and professional allies—and sometimes shocking his wife. His first own book, “The Jazz Life,” published in 1961, challenged the prevailing media notion of a musical demimonde of black heroin addicts (Miles Davis) and black malcontents (Charles Mingus). As a well-established lefty journalist and activist, he excoriated comrades who enjoyed shouting down right-wing speakers at public events—and supported the First Amendment rights of nazis to march in full regalia through the streets of Skokie, Illinois, a Chicago suburb heavily populated by Holocaust survivors. At some point during his long career in New York, he distanced himself from the Orthodox synagogue teachings of his youth by declaring, “I’m a member of the Proud and Ancient Order of Stiff-Necked Jewish Atheists.”

hentoff film ._AC_UL320_SR250,320_He was a walking, talking documentary film waiting to happen. Which it did, with the 2013 release of “The Pleasures of Being Out of Step/Notes on the Life of Nat Hentoff,” produced by David L. Lewis.

Always, Hentoff expressed himself with graceful wit—in the pages of the Village Voice newspaper (when it was still a quality read), and the New Yorker magazine. Always, he stated his fierce beliefs in the American Constitution, personal liberty, and the profound beauty of jazz. His sole weakness as an intellectual, if it should be considered so, lay in what Margot Hentoff once said of her husband: He felt it necessary to “take things to an absolute position.”

Which to Nat affirmed his self-definition: “troublemaker.”

As a boy in Boston, he loved the cantor’s ancient songs at synagogue, which in turn led him to a reverence for America’s original music—jazz. In both, Hentoff found intellectual and political density that others might chalk up to mere pious sentiment, or bluesy joy. He determined to fully understand.

In Mr. Lewis’ documentary film, a friend explains young Hentoff’s driving curiosity: “Unable to appreciate Charlie Parker’s genius—the ideas were too dense, and came too quickly for him to grasp—he… listened to Parker’s records at half-speed, closely and repeatedly. Slowed down, the music gradually became comprehensible, its intricacies less opaque, its beauties less veiled, and he began to understand the scope of the talent on display.”

Nat Hentoff died on January 7 at the age of 91, not so many years older than when my own absent father passed—the latter being a man of the Right. I am myself a man of the Left, as my spiritual father during most of his life. But I am perpetually curious about the motivations of my biological father, whom I failed to know during most of his life.

So now that you’re slowed down, you old contrarian troublemaker, rest in peace.

—Thomas Adcockhentoff JTKL._AC_UL320_SR212,320_hentoff 51imtemLFlL._SX348_BO1,204,203,200_

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