Geschrieben am 24. Dezember 2016 von für Highlights 2016

CulturMag-Jahreshighlights 2016, Teil 4 (H-K)

feuer7

Willkommen zum vierten Teil unseres großen Jahresrückblicks – mit
Sonja Hartl,
John Harvey,
Brigitte Helbling,
Michael Höfler,
Joe Ide,
Anne Kuhlmeyer:

unterhaltsam, kenntnisreich – die Tops & Flops von LitMag, MusikMag & CrimeMag. Bücher, Filme, Musik, TV, Kino, Alltag und Wahnsinn … ungeordnet & unabhängig.

Sonja_Hartl_CMSonja Hartl

Ein Jahr, das aus vielen Tiefpunkten besteht. Ein Filmjahr, dessen Höhepunkte in Momenten liegen. Sandra Hüller als herzzerreißende Whitney Schnuck in Toni Erdmann, die wartende Oona Airola in Der glücklichste Tag im Leben des Olli Mäki, die tanzende Sasha Lane in American Honey, die wegen Dosenpfirsiche zusammenbrechende Hayley Squires in I, Daniel Blake. Der kämpfende Michael Jordan in Creed, der Trompete spielende Don Cheadle in Miles Ahead – und der alles verlierende Dave Johns in I, Daniel Blake. Die traurige Jeanne Moreau auf den Straßen von Paris in Ascenseur pour l’échafaud, die suchende Ruth Leuwerik in Helmut Käutners Die Rote, die zaubernde Veronica Lake in This Gun for Hire. Der müde, vom Leben enttäuschte junge Jean Gabin in Le jour se lève, der müde, vom Leben enttäuschte alte Jean Gabin in Touchez pas au grisbi und immer wieder Edward G. Robinson.

Es ist ein Filmjahr, das vom (vergangenen) deutschen (Genre-)Kino bestimmt wird. Erst Dominik Grafs Verfluchte Liebe deutscher Film auf der Berlinale, der mich nach Supermarkt, Blutiger Freitag und Mädchen mit Gewalt suchen lässt. Dann Zeigen was man liebt beim Filmfest München, nach dem ich ein Buch über May Spils schreiben will. Abgerundet von der Retrospektive in Locarno zum bundesdeutschen Nachkriegsfilm, nach der ich ständig von Werner Klinglers Banktresor 713 spreche. Dieser Blick zurück lässt mich womöglich unbegründete Hoffnung schöpfen für den deutschsprachigen Kriminalfilm, der vielleicht ja doch noch nicht völlig ans Fernsehen verloren ist. Von diesem grundlosen Optimismus lasse ich mich noch nicht einmal abbringen, als Dominik Grafs Zielfahnder im Fernsehen läuft. Immerhin nicht völlig versteckt am Donnerstagabend um 23:30 Uhr, höre ich mich sagen, sondern am Samstagabend.

z-kershdl-_ac_ul320_sr208320_*** Die ersten Monate des Krimi-Jahres haben für den Rest von 2016 einen hohen Maßstab gesetzt. Im Januar las ich alles von Garry Disher, im Februar fast alles von Derek Raymond. Dazwischen und danach Endgültig von Andreas Pflüger, der mich sämtliche Vorurteile gegenüber blinden LKA-Profilerinnen vergessen ließ, Christian Roux’ Der Mann mit der Bombe, dem ich sogar die Frauenfiguren verzieh, Gerald Kersh’ Die Toten schauen zu, der mich erschaudern ließ, und Dominique Manottis Schwarzes Gold, der mir zeigte, dass selbst das Wissen aus mittelmäßigen Jean-Dujardin-Filmen manchmal nützlich ist. Dazwischen einiges Nicht-Kriminelles, aber gleichsam Wundervolles: Rachel Cusks Outline und Celeste Ngs Was ich euch nicht erzählte mit so bezaubernden schwierigen Hauptfiguren.

Es konnte in den folgenden Monaten natürlich nicht so weitergehen, aber dort werden mir in Erinnerung bleiben: die Nächte – sowohl Die Nacht von Rom als auch Blau ist die Nacht -, die in Satz gegossene Paranoia von Die letzten Tage des Condor, die Enge von Die Mauer, die herzzerreißende Naivität von Miss Terry und der lebenspraktische Rat des Arztes in Bogmail, man solle nicht mehr als eine Flasche Whiskey pro Tag trinken.

Eine große Comic-Entdeckung: The Fade out von Ed Brubaker und Sean Phillips, die die vertraut klingende Geschichte von einem kriegstraumatisierten Drehbuchautor, der im Hollywood Ende der 1940er Jahre sein Herz an ein Starlet verliert, das wenig später ermordet wird, mit fiesen Drehungen, konsequenten Entwicklungen und sehr düsteren, körperbetonten Zeichnungen.

Sonja Hartls CrimeMag-Beiträge hier. Ihr Blog Zeilenkino. Wo Film und Literatur  sich treffen hier.

John Harvey (c) Molly Ernestine Boiling

Photo (c) Molly Ernestine Boiling

John Harvey

Is there something, I wonder, that happens as you get older which leaves you feeling more and more difficult to please; that means you are more likely to appreciate things from the past, possibly but not necessarily encountered before, over what is new? It seems, if 2016 is to be trusted, to be increasingly so.

Movies: No doubt, the two most original and exciting films I’ve seen this year were made in the 1920s: Eisenstein’s Strike from 1925 and Murnau’s Sunrise from 1927. The Eisenstein, which I hadn’t seen before, was showing as part of a season of his work at the small and independent Close Up Film Centre in Shoreditch; the Murnau I had seen several times but never as gloriously as at this screening, with magnificent live organ accompaniment, at the Regent Street Cinema.

That I saw these and other classics in the repertoire was due in no small part to my daughter Molly’s growing interest in film and film history – hence a terrific noir double bill of Tourneur’s Out of the Past and Wilder’s Double Indemnity; Preston Sturges‘ The Lady Eve and The Palm Beach Story, and, more up to date, Kieslowski’s Three Colours Blue and Three Colours Red.

Against those, little holds up. American Honey had a terrific performance by Sasha Lane and Andrea Arnold is a really interesting director, but it’s about 30 minutes too long; Ken Loach’s I, Daniel Blake had most people falling over themselves in its praise, but, while its heart is 100% in the right place, its function as parable drains it – until the final third – of any real tension or complexity – this despite  a compelling performance from Hayley Squires; Arrival simply didn’t, as far as I was concerned, and there’s a whopping cheat, surely, two-thirds of the way into the plot? Taika Waititi’s Hunt for the Wilderpeople and Jim Jarmusch’s Paterson were charming, both celebrating innocence in quite different ways, but I have to say I found the deliberately repetitive and low-key movement of Jarmusch’s narrative, following Adam Driver’s bus driver through his fairly boring daily routine, pretty, well, boring, and, as for the poems he writes en route (the work, apparently, of Ron Padgett), all I can say is don’t give up the day job too soon. The new Dardenne Brothers film, The Unknown Girl, is ponderous and pretty unbelievable; the latest Woody Allen, Café Society, a strong contender for the worst of his career – until the next one comes along, that is.

nochharveyaTwo films stood out most strongly for me, both, in differing ways and different contexts, taking as their subject girls and women suffering from and struggling to overcome male domination, violence and abuse. Deniz Gamze Erguven’s Mustang centres around a family of five girls growing up amidst the claustrophobia and abuse of a rural Turkish family; Anne Fontaine’s The Innocents takes place immediately after WW2, in and around a Catholic convent in Warsaw in which some of the nuns are pregnant as a result of rape by Russian soldiers. Sympathetically directed and convincingly acted, both films are moving, deeply disturbing, and, against the odds, ultimately uplifting.

I’ll also confess to liking David O. Russell’s Joy a whole lot more than perhaps I should, but any movie that can have me so desperately wanting someone to succeed in selling her self-designed mop on the shopping channel must have something going for it. Probably Jennifer Lawrence.

Otherwise, the films that have held my attention most strongly have all been documentaries: Marcie Begleiter’s Eva Hesse – probably the best film about an artist I’ve seen – Laura Israel’s Don’t Blink – Robert Frank; Sara Fishko’s The Jazz Loft According to W. Eugene Smith, and Gianfranco Rosi’s excellent Fire at Sea, contrasting the traditional lives of the families living on the Italian island of Lampedusa with the hopes and desperation of refugees fleeing there from Africa – two different, barely compatible worlds.

Books: The reading year for me began more or less as the last one ended, re-reading my way through Virginia Woolf – soon to be joined, looking for a little balance perhaps – or is that ballast? – by Don DeLillo. By midway, I was convinced of the excellence of Libra and the brilliant assurance of Underworld’s first 270 odd pages;  pleased to (re)discover that Mrs. Dalloway, To The Lighthouse and The Waves are every bit as good – as groundbreaking – as I thought when I read them previously and to hope that if I’m still around and compos mentis in another five year or so’s time I’ll enjoy reading them again.

I hadn’t heard of Maggie Nelson before this year. Since when I’ve read The Red Parts: Autobiography of a Trial, in which she follows and comments upon the trial of the man accused of sexually assaulting and murdering her aunt; Bluets, comprising 240 paragraphs containing her thoughts and memories devolving from the colour blue; The Argonauts, part-memoir, part-intellectual disquisition on the linked subjects of pregnancy, mothering, gender and sexual identity; and – still not finished – Women, The New York School and Other True Abstractions, which does more or less what it says on the tin. Of these, The Red Parts, while being in no sense an easy read, is the easiest to read and The Argonauts, though hard work in places, is the most distinctive and the most rewarding.

noch-pond-_sx323_bo1204203200_Anyone who reads this blog with any regularity will know how impressed I was by Claire-Louise Bennett’s collection of (mostly) linked short stories The Pond. As I said before …

I’m tempted to say Bennett’s method in these stories and, to a lesser extent, the style, remind me of Virginia Woolf (or Katherine Mansfield?) filtered through   a contemporary sensibility, the internal thought – contradiction on contradiction – held steady by a precise description of the everyday that is so detailed and yet, somehow, shifting, that it verges on the surreal.

Along with The Argonauts, The Pond is  my book of the year. But there were other good things, too. A Manual for Cleaning Women, a nice fat collection of short stories by Lucia Berlin, contains a good few of them. James Sallis‘ short novel, Willnot (he doesn’t do big novels, not Jim) is a perfectly pitched story of small town American life that somehow doesn’t seem to owe much to anyone else, save Jim himself. Louise Doughty’s Apple Tree Yard (soon to be on your TV screens) is an expertly and tightly-wound story of sexual attraction and betrayal that dares you to set it aside and wins hands down. Otherwise, I’ve read and really enjoyed Elizabeth Strout’s Olive Kitteridge,  three of Anne Enright’s novels set in Ireland – The Green Road, Yesterday’s Weather and The Forgotten Waltz – and happy submitted to the charms and excitements of Mick Herron’s series about the Slow Horses, a bunch of only oddball and occasionally competent spies put dangerously out to pasture.

Music: Another symptom of ageing – mine – is that I get to see less live jazz year on year. The fact that I went to Dalston’s Café Oto, home of the avant garde and free, to see the American trumpeter Wadada Leo Smith was  down to Jack McNamara, director of the stage version of Darkness, Darkness, whose bag – as they used to say – this is. And was I glad that I took his advice and joined him there. Smith played with a terrific sense of continuity throughout, his style and tone managing to sound contemporary whilst referencing the mainstream jazz trumpet tradition from Miles Davis back to Louis Armstrong. And the supporting band, with the amazing Steve Noble on drums, were just great too. Thanks, Jack!

Otherwise, the musical highlight of the year for me was listening to the Philharmonia Orchestra, conducted with quiet intensity by Juraj Valcuha, playing Shostakovich’s 8th Symphony. Astonishing.

What else? The LPO under Osmo Vanska playing the entire cycle of Sibelius symphonies over four nights at the Royal Festival Hall; Billy Bragg and Joe Henry bringing their songs of the American railroad to a crowded Union Chapel on US election night; and a joyous evening at Rich Mix in Shoreditch listening to the Fitkin Band doing their minimalism-jazz-70s disco thing, and featuring, in their second set, a new set of songs under the heading Don’t Take This the Wrong Way, featuring Melanie Pappenheim on lead vocals and counter-tenors Fergal Mostyn Williams and Tom Scott-Cowell brilliantly and so happily singing back-up. (You had to be there!)

cohenSong of the year: Joe Henry’s Our Song

This was my country
This was my song
Somewhere in the middle there
It started badly and it’s ending wrong

This was my country
This frightful and this angry land
But it’s my right if the worst of it might
Still somehow make me a better man

Album of the year – for, sadly, all too obvious reasons: You Want it Darker by Leonard Cohen:

I wish there was a treaty we could sign
I do not care who takes this bloody hill
I’m angry and I’m tired all the time
And I wish there was a treaty, I wish there was a treaty
Between your love and mine

Art & Photography: A daft title, really, when exhibitions like the retrospective of Saul Leiter’s work at The Photographers‘ Gallery early in the year make all too clear the extent to which photography – some photography – successfully aspires to the qualities and conditions of visual art, of painting, thus making the distinction unnecessary. Leiter, of course, became a photographer almost by default as his family disapproved of his initial ambition to be a painter. Also excellent were Alec Soth’s photographs under the title Gathered Leaves at the Science Museum’s Media Space and William Eggleston’s Portraits at, not surprisingly, the National Portrait Gallery.

The two most compelling – and rewarding – art exhibitions for me were Mona Hatoum at Tate Modern (conceptual art to admire the look and construction of as well as to think about) and the Frank Auerbach retrospective, continuing from the previous year, at Tate Britain. The Georg Baselitz show, We’re Off, at the White Cube, Bermondsey, was quite powerful and  Georgia O’Keefe at Tate Modern was well-curated and therefore interesting, though I found it hard to warm to much of the actual work.

harvey-unter-tage-9137230-3d_jpgThe survey of Abstract Expressionism at the Royal Academy gave over its central rooms to some magnificent pieces by Jackson Pollock – quite staggering in their rhythm, their use of colour, their complexity and their unity – as well as lovely, compelling work by Joan Mitchell, Sam Francis and Phillip Guston – and they’re just my personal favourites. If I’d got myself back to the White Cube to see Walhalla, the new exhibition by Anselm Kiefer, I’m sure that would have been one of my highlights, too.

John Harvey’s columns at CrimeMag here. His body of work here (in Deutsch). His last Charlie Resnick novel darkness, darkness just appeared in Germany as Unter Tage. Alf Mayer’s review and interview here.

bhelbling-FOTO-marcus-renkenKLEIN_350Brigitte Helbling

David Bowie, Leonard Cohen (Nachlass-Alben).

David Bowie (Blackstar) ist das komplexere Nachlass-Werk, virtuos verspielt und vielschichtig, und was für ein cooles, selbstironisches Video. Das letzte Werk eines Künstlers, der sich als Kunstwerk verstand. Leonard Cohen (You Want it Darker) zupft dagegen mit seiner heiseren Stimme noch einmal an uns rum und nimmt uns mit zu seinen rabbinischen Vorvätern. Nice!*
*Und nice auch der Shabbes-Cohen-Vinyl-Gedenkabend, der in Wien ganz privat bei Verena und Thomas stattfand.

Comicsalon Erlangen

Jahre mit Comicsalon Erlangen sind einfach ein wenig strahlender als Jahre ohne.*
*Der nächste Salon findet 2018 statt.

festival-des-gescheiterten-filmsFestival des gescheiterten Films

im Hamburger B-Movie (Mai). Hab nur einen Abend gesehen. Aber der war großartig*. Was für eine schöne Idee, Filme, die keiner haben will, hintereinander weg zu zeigen.
*“Unser Karl-Heinz“ von Robert M. Hennefarth. Den fanden wir besonders super.

„Martha. Die Geschichte der letzten Wandertaube“: ALADIN-Buchvernissage im Naturhistorischen Museum Berlin

Unter Dinosaurierskeletten ein Kinderbuch über ausgestorbene Taubenarten vorstellen, das hat was! Frage an ATAK: „Dein Buch handelt von aussterbenden Tierarten. Ist das alles für Kinder nicht ziemlich deprimierend?“ Antwort von ATAK: „Ja, und deswegen habe ich hinten im Buch noch ein Paradiesbild gemalt!“*
*Zitiert aus der Erinnerung.

atak_martha

Jeff Lemire, Kathrin Klingner

Freude über neue Comics von Jeff Lemire (Descender) und Kathrin Klingner (Katze hasst Welt); und noch mehr darüber, dass 2017 noch mehr kommen wird! Klingner ist übrigens schon vergriffen. Nachdruck???*
*Erschienen im Mami-Verlag, heute ein Imprint von Reprodukt Verlag.

The Holycoaster (S)HIT Circus (Komödie/Dokumentarfilm 2016)

Inhalt dieses Mocumentarys: Ein freies Theaterkollektiv aus Bern (Schweiz) fährt nach Israel, um mit dortigen Tänzern einen Performanceabend über Hitler zu entwickeln… Okay. Aber die Raphael-Urweider-Plottwists, die machen den Filmnachtrag auch aus. (Jedenfalls nehme ich an, dass die Twists von dem Berner Lyriker stammen. Sie fühlen sich so an. Oder sind alle Berner so?) Die Gruppe heißt übrigens PENG!Palast und versprüht den kreativen Sex einer Indie-Rock-Band.*
*Check it out!

Bar 439, Hamburg

Gilt eine Bar auch als kulturelles Highlight? Mit Carla Riveros, der Besitzerin, kann das 439 definitiv als performatives Kunstwerk gesehen werden. Negroni können sie neuerdings auch. Ganz abgesehen von der Kultur, die dort stattfindet, mal geplant, mal spontan…*
*Und YES, die Lesung aus meinem Buch „Queer Story“ mit Carla herself (und Nils, und Claudia) im 439, die war für mich schon auch ein Highlight.

Michael HoeflerMichael Höfler

Das Beste, was man über 2015 sagen konnte, war, dass 2015 von einem anderen Jahr abgelöst wurde. So kam es zu 2016. Und so betrachtet war 2016 keinesfalls schlechter als 2015. Die Negativrhetorik wurde indes bereits 2015 verbraucht, sodass für 2016 nur positive Verklärung übrigbleibt: Wenn wir tatsächlich in der Schlussphase einer Hochkultur leben, dann hat 2016 diese Entwicklung beschleunigt, und der neue Versuch einer gerechteren, humaneren Zivilisation ist näher gerückt. Erfreuliches lässt sich über 2016 auch sagen, wenn man den Blick weit genug vom Globalen auf Lokales hinunterrichtet.

Ich habe mir in diesem Jahr zwei niedliche Katzen angeschafft. 2016 sind ein paar Bücher mit Einsichten erschienen, die zur doch-noch-Sanierung der Gesellschaft beitragen könnten. Zuvörderst haben Metz und Seeßlen in Hass und Hoffnung gezeigt, wie uns die Flüchtlinge helfen könnten, die beschädigten westlichen Werte zu renovieren, und wie der ganze Irrsinn von Terrorismus, Krieg, Flucht und Neoliberalismus sich gegenseitig bedingt. Karen Krüger wies in Eine Reise durch das islamische Deutschland nach, dass es „den Islam“ noch nicht mal im durchregulierten Deutschland gibt. Tilman Tarach führte in Der ewige Sündenbock, Israel, Heiliger Krieg und die ‚Protokolle der Weisen von Zion auf, was hinter dem Antisemitismus tatsächlich steckt: der Hass auf Geist, Intellekt, Kultur, Lebensfreude, Humor und Individualität. In Die smarte Diktatur: Angriff auf unsere Freiheit beschrieb Harald Welzer (neben dem inzwischen überstrapazierten Hauptthema Big Data) immerhin kurz, welche Protestformen warum funktionieren und welche aus welchen Gründen nicht.

Hoffentlich werden im nächsten Jahr viele weitere Bücher erscheinen, die aufzeigen, wie die Welt friedlicher, gerechter und schöner werden könnte, wenn man nur die Macht hätte, die entsprechenden Riesenstellschrauben zu drehen. Oder die uns wenigstens das Gefühl geben, die Dinge besser zu wissen, als sie um uns herum geschehen. Oder die nachweisen, dass wir nur das Pech haben, in einer marginalen Zivilisation eines von unendlich vielen Paralleluniversen zu leben, in der es leider nicht so läuft. Halt, dieses Buch gibt es schon! (Max Tegmark: Our Mathematical Universe: My Quest for the Ultimate Nature of Reality; Knopf, 2014) Ich wünsche uns allen ein 2017. Es wird kommen, da bin ich optimistisch.

joe-ideJoe Ide

MISCHLING by Affinity Konar. My favorite book for 2016. About twin girls, twelve years old, who survive Auschwitz and Dr. Mengele. A tough read but the rewards make it more than worthwhile. Konar manages to find hope and humanity in the midst of unrelenting evil and despair. And the writing. Lyrical, evocative, resonant. A needle to the heart. Love this book.

UNDERGROUND AIRLINE by Ben Winters. Not to be confused with Colin Whitehead’s Underground Train. Winters’ book posits what would happen if slavery had never been abolished. The main character is a bounty hunter who captures runaways and also happens to be black. It’s a thriller but meticulously researched and in today’s political climate, absolutely relevant.

THE TRESPASSER by Tana French. About ongoing characters in the Dublin Murder Squad. Her best I think. Suspenseful, literary with penetrating dialogue and a compelling mystery. A thriller without a single car chase or shot fired.

EVERYONE BRAVE IS FORGIVEN by Chris Cleave. About a group of friends and their different paths during World War II. Terrific characters, historical sweep, and more pathos, comedy and romance you’d think would fit in one book.

zz-the-fall-season-2-poster-01TV:

I ROBOT. A stupid title but I love the show. About technology and how it affects us. Weird, intense, futuristic and somehow, human.

THE FALL. A police drama. Gillian Anderson is a revelation. I never thought much of her on the X Files, but she spreads her wings here. A fierce, thoughtful performance and a great procedural as well.

MUSIC:

GREG ABATE & PHIL WOODS: KINDRID SPIRITS LIVE. Old school jazz, nothing fancy, but oh so musical. Phil Woods is 82 years old. He has to take breaks to catch his breath but he can still play his ass off.

SARAH VAUGHN LIVE AT THE ROSY. More old school but so am I. A voice as smooth as butterscotch pudding. The kind of music you listen to while standing on the balcony with a martini and a beautiful woman. Or drinking a beer alone in your basement apartment.

MOVIES:

MOONLIGHT directed by Barry Jenkins. About a boy named Chiron who grows up black, poor and gay. At once, disarming, crucial and and so personal it hurts. Beautifully directed and the performances are Oscar worthy.

MIDNIGHT SPECIAL directed by Jeff Nichols. Spielberg meets Steven King. A father goes on the run to save his young son. An intelligent thriller that respects its audience.

WHAT HAPPENED, MISS SIMONE? Directed by Liz Garbus. A documentary about Nina Simone, one of my favorite singers. Soulful, tender and exhilarating, she finds notes that aren’t on the scale. The film chronicles her amazing life as an artist and an activist.

THE LOBSTER directed by Yorgos Lanthimos. A world where you have to choose a mate or be turned into an animal. Colin Ferrell chooses a lobster because he likes the sea. A satire, a thriller and absurdist comedy all rolled into one.

Joe Ide’s IQ just came out in Germany.
Disclaimer: Thomas Wörtche ist dafür verantwortlich.

Anne KuhlmeyerAnne Kuhlmeyer

Die absolute Nummer EINS in diesem Jahr sind die Storys von:

Amanda Lee Koe, Ministerium für öffentliche Erregung, Storys, CulturBooks Hamburg 2016, 240 Seiten, 22,- Euro, eBook: 14,99 Euro: Diese Sammlung bezaubernder, anrührender, tragischer und zu tiefst menschlich-liebevoller Erzählungen hat mich in diesem Jahr am aller meisten beeindruckt. Es ist, als seien die Geschichten gehäutet, befreit von einer Schicht Romanisierungslüge, der Rücksicht und Beschönigung entkleidet. Sie erzählen nicht nur von ihrer Herkunft, Singapur, sondern von der Welt und dem, was soziales Leben möglich macht – der Liebe, auch wenn sie längst nicht immer glückt. Großartig!

Christine Lehmann, Allesfresser, Kriminalroman, Argument/Ariadne Verlag Hamburg, 2016, 256 Seiten, 12,- Euro, eBook: CulturBooks Verlag Hamburg, 8,99 Euro: Für Christine Lehmann ist es nicht nötig, Krieg, Terror und Geheimdienstmachenschaften zu bemühen, um den Irrwitz des Daseins in Szene zu setzen. Sie erledigt das spitzzüngig und durchaus fundamentalistisch im Zuendedenken mit Tofu und Baumwolle – im Schwäbischen und global.

Rui Zink, Die Installation der Angst, Novelle, Weidle Verlag, Bonn 2016, aus dem Portugiesichen von Michael Kegler, 120 Seiten, 18,- Euro, eBook: CulturBooks Verlag Hamburg, 12,99 Euro: Bei aller Bedrohung, Anspannung, Hilflosigkeit und Wut – beruhigend ist, dass es keine Beruhigung gibt, nicht bis zum letzten Punkt.

Max Annas, Die Mauer, Roman, Rowohlt, Hamburg 2016, 224 Seiten, 12,00 Euro: Max Annas, der lange an der Universität von Fort Hare zu nationalspezifischem Jazz forschte, benötigt kein generationsübergreifendes Epos, um von südafrikanischer Wirklichkeit, von Ungleichheit, Verteilungsunrecht und Ausgrenzung in der Welt zu erzählen, sondern lediglich zwei Stunden Eingesperrtsein.

James Lee Burke, Mississippi Jam, Roman, Pendragon Verlag, Bielefeld 2016, Aus dem Amerikanischen: Jürgen Bürger, 576 S., 17,99 Euro: Selbst das Schöne erhält eine Schicht Staub, ein Odeur von Moder oder einen Sprung im Glatten, sodass sich die Komplexität menschlichen Verhaltens im Poetischen spiegelt.

James Grady, Die letzten Tage des Condor, Thriller, Suhrkamp Berlin, 2016, Aus dem Amerikanischen: Zoë Beck, 367 Seiten, 14,99 Euro: Also wenn in diesem großartigen, dynamischen, brillanten Roman von James Grady tatsächlich einer verrückt ist, dann ist es das System in seiner rasenden Entmenschlichung.

Hans Zengeler, Noch ein wenig Zeit, Roman, Dahlemer Verlagsanstalt Berlin, 2016, 211 Seiten, 19,- Euro: „Noch ein wenig Zeit“ ist wie alle Romane der Bloch-Reihe ein sinnliches, komisches, lebensbejahendes Werk in einer stringenten, erdverbundenen und dennoch glitzernden Sprache erzählt, ein wenig Pathos eingeschlossen, das sich aber in der Grandiosität der Bloch-Figur rechtfertigt.

Texte von Anne Kuhlmeyer finden sich hier bei CulturMag und hier auf dem Blog.

Tags : , , , , ,